Steven Bach – „Leni. Życie i twórczość Leni Riefenstahl”

leni

przełożyli

Tatiana Grzegorzewska

Piotr Grzegorzewski

Redakcja: Anna Wawryszuk
Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2008

Leni Riefenstahl, wybitna reżyserka filmowa i fotografka, to jedna z najbardziej fascynujących i kontrowersyjnych osobowości XX wieku. Kobieta o wielkim talencie i jeszcze większych ambicjach, na której karierze i niezwykle barwnym, długim życiu (zmarła w 2003 r., mając 101 lat) zaciążyła bliska znajomość z Hitlerem i współpraca z nazistami. Dwa filmy Riefenstahl, Olimpia i Triumf woli,uważa się zanajlepsze i najbardziej nowatorskie filmy dokumentalne, jakie kiedykolwiek powstały; są one jednak gloryfikacją Adolfa Hitlera i Trzeciej Rzeszy. Steven Bach w swej znakomitej, pierwszej wydanej po polsku biografii dąży do ukazania całej prawdy o artystce, pisząc m.in. o jej entuzjazmie dla Hitlera czy wykorzystywaniu zbrodniczego reżimu dla własnych celów, ale też ukazując ją jako kobietę, która przerosła swój czas i która musiała odnaleźć się w dwóch zupełnie różnych światach (przed II wojną światową i w jej trakcie oraz po jej zakończeniu). Źródłem inspiracji dla Bacha była nie tylko autobiografia artystki, ale także wywiady z jej przyjaciółmi i współpracownikami, przede wszystkim reżyserami. W swym historycznym śledztwie biografista dotarł do nowych informacji, a nawet nieznanych zapisków samej Riefenstahl. Rysując niezakłamany portret reżyserki, opowiada się po stronie tych, którzy twierdzą, że romans Leni Riefenstahl z historią nigdy nie przysłoni jej dokonań artystycznych.

Steven Bach, szara eminencja Hollywoodu, zarządzał wytwórnią United Artists w czasach, gdy powstały w niej takie filmy, jak Wściekły byk, Czas Apokalipsy, Kochanica Francuza, Manhattan czy Butch i Sundance. Napisał bestsellerową książkę o kręceniu słynnego antywesternu Wrota niebios, a także dwie świetne biografie, Marleny Dietrich i Mossa Harta. Wykłada na uniwersytecie Columbia, dzieląc swój czas między Stany Zjednoczone i Europę.

 

 

Reklamy